johnkreuk.reismee.nl

Dag 112 Villavante - Murias de Rechivaldo 26 km Totaal 2361 km

Gisteravond een heel gezellige avond in de Auberge (in het dorp was verder niks te beleven en de regen viel nog steeds met grote hoeveelheden uit de lucht). Samen met twee andere pelgrims uit Duitsland nagetafeld met een heerlijke Rioja. Deze wijn was voor de verandering niet gekoeld en we hebben vorige week van een Spaanse ober gehoord waarom veel rode wijn in Spanje gekoeld is, de reden is dat de wijn van zo'n slechte kwaliteit is en door te koelen merk je daar minder van. Als je dus een koud rood wijntje geserveerd krijgt kun je je afvragen of je beter niet iets anders kan drinken :-). Vanmorgen vroeg, eigenlijk te vroeg, eruit, zodat ik een voorsprongetje op Julia kon nemen. Na een uurtje in Hospital de Orbigo aangekomen, daar is de langste brug van de Camino, die over de Rio Orbigo gaat. Deze brug is beroemd om het volgende verhaal: ridder Suero de Quinones had ter ere van een dame de gelofte afgelegd om elke donderdag een keten om zijn hals te dragen. Om van deze onpraktische gelofte af te komen organiseerde hij in 1434 bij deze brug een groot toernooi. Samen met negen tegenstanders streed hij dertig dagen lang tegen alle ridders die hier langs kwamen. Het toernooi ontsloeg de ridder inderdaad van zijn gelofte, en sinds 2000 wordt het toernooi ieder jaar nagespeeld met alle mensen gekleed in middeleeuwse kledij. Na hier ontbeten te hebben weer een alternatieve route genomen richting Astorga. Na zo'n 15 kilometer kwam ik er achter dat ik weer mijn paspoort en Credential vergeten was (das 2x) en ben ik in san Justo maar in een taxi gestapt terug naar Villavante om het op te halen. Een half uur verder en 25 euro armer was ik weer terug in San Justo, maar ik had mijn spulletjes weer. Daarna door Astorga gelopen en besloten een halte verder te gaan. In Murias aangekomen ingecheckt in de laatste Auberge van het dorp. Bij het inschrijven werd verteld dat het eten alleen vegetarisch is, nou dat moet dan maar voor een keer. Deze Auberge is echt een prachtige haciënda en het mooie is dat alle pelgrims hier binnen het uur tot rust gekomen zijn, het is echt een hele spirituele plek (rooibos-omgeving noem ik t maar). Zojuist samen met alle gasten een yoga-stretch-oefening gedaan en het leuke is dat iedereen zonder problemen meedoet. Heel leuk om mee te maken. Morgen horen jullie hoe het eten was ;-)

Reacties

Reacties

Harriët

Wat een mooie verhalen heb je toch John, lees ze met plezier! Fijne dag morgen :)!

Engel Hopman

Respect John,geniet ervan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!