johnkreuk.reismee.nl

Dag 20 Jodoigne-Eghezee 16 km Totaal 402,2 km

Gisteravond lekker gelezen en (weer) op tijd gaan slapen. Vanmorgen na een lekker ontbijtje afscheid genomen van mijn gastheer en gastvrouw. De laatste vertelde me, terwijl ze een stempel in m'n paspoort zette, dat ik wel vier kilometer kon besparen door door de velden te gaan. "Nee, dank u wel, daar heb ik gister mijn bekomst wel van gehad". Het weer was vandaag lekker: fris maar wel droog. Na teruggelopen te zijn naar Jodoigne kwam ik daar op de Ravel lijn 142 richting Namen. Een oude spoorlijn waar ik in blogs van anderen al over gelezen had. De spoorlijn is vervangen door beton en asfalt. 16 kilometer recht toe recht aan dus verdwalen was onmogelijk. Op dit pad moest ik denken aan al die pelgrims die hier,al dan niet alleen, voor mij hebben gelopen, wat dachten ze? Tussen Jodoigne en Namen komen diverse routes vanuit Nederland bij elkaar: de via Brabantica welke ik gelopen heb via Antwerpen en Leuven, de via Limburgica via Den Bosch en Vessem en morgen in Namen de via Mosana die via Maastricht en Luik loopt. De kans dat ik een mede-pelgrim tegenkom wordt dus groter alhoewel een wielrenner mij vanochtend vertelde dat ik wel erg vroeg in het jaar was. Onderweg kwam ik langs het dorp Ramillies waar de duke of Marlborough in 1706 nog een enorme veldslag tegen de Fransen heeft gevoerd. Een grafheuvel uit de Romeinse tijd en ook nog een romeinse weg. Historie genoeg dus en dan te bedenken dat we in Julianadorp daarna nog zo'n 2000 jaar onder water hebben gelegen. Om 1 uur arriveerde ik in Eghezee. Wat een verademing, omdat hier een grote school was bruisde dit dorp van energie, met genoeg eetgelegenheden waar ik dan ook lekker geluncht heb. Omdat er in Eghezee geen slaapplaats te vinden is heb ik net als vele anderen de bus naar Namen gepakt en ga ik morgen weer met de bus terug om de laatste etappe naar Namen te lopen. Ik heb voor 2 nachten een plek in de jeugdherberg kunnen krijgen en aangezien ik nog steeds een dag op voor lig blijf ik nu 4 nachten in Namen slapen. Straks nog even de stad in om wat te eten en morgen de laatste 20 km van Eghezee naar Namen.

Reacties

Reacties

Elly

Tja, wat zouden ze gedacht hebben die pelgrims? Misschien hetzelfde als jij? Of denk je op een gegeven moment niet meer? Kan me voorstellen dat je een beetje uitgedacht raakt na zoveel tijd met jezelf opgetrokken te hebben. En dat kan ook best lekker zijn. Voor straks sweet dreams en morgen gezond weer op!

Manu

Hallo John!
Ik woon 1 km voor Eghezée., op 400 m van de Ravel, en zelf ben ik pelgrim op weg naar Santiago, maar stap voor stap (ik begon 6 jaar geleden en aankwam dit jaar in Santander ). Ik lees in uw blog dat er problemen zijn om in Eghezée te slapen. We hebben een groot huis, de kinderen zijn nu verdwenen en we denken om de pelgrims thuis te verwelkomen.
Denk je dat dit een goed idee is? In de praktijk is het noodzakelijk om het avondeten te voorstellen? Of gewoon een kookplaat voorzien en de mogelijkheid om zelf te koken? Denk je dat alle nederlandse pelgrims een slaapzak meebrengen, of moeten we zorgen voor lakens en een dekbed ?
Dank bij voorbaat
Emmanuel.wautier01@gmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!