Dag 96 Torres Del Rio - Logrono 21 km Totaal 2000 km !!!!!!!!!!!!!

De pegrimsmaaltijden die je voor zo'n kleine 10 euro kan kopen zijn nogal droevig en veuls te weinig eten. De hoofdgang kan je zo in je holle kies kwijt, maar goed iets anders stond er gisteren niet op het menu, dus t moest maar. Na het eten terug naar de Auberge en zo rond half elf slapen. Vanmorgen ben ik met Angelique vertrokken en de rest vertrok wat later. Het weer is vandaag uitzonderlijk mooi: zon en een graad of 20, heerlijk wandelweer. Na een paar steile klimmetjes (viel mee vandaag) via het prachtige dorp Viana, al om half drie in Logrono aangekomen. Ingecheckt in de jeugdherberg afdeling Perigrinos en lekker gedoucht. Wat een grote en prachtige stad is dit. Het is de hoofdstad van de Rioja regio en dus wordt het vanavond Pinchos eten en Rioja drinken. Toch een beetje mijn favoriete wijntje. Vanmiddag na het douchen de stad bezocht en ook mijn derde !! zonnebril gekocht. Net buiten kwamen we Benedicte tegen die onderweg was naar het busstation, dus die hebben we maar even uitgezwaaid en samen nog een Pachadan (het lokale Baskische Aperetief) gedronken. Wat een prachtige levendige stad is Logrono, en ook de parken staan vol met planten en tulpen. Angelique heeft vandaag besloten de laatste 7 dagen die ze nog kan lopen alleen verder te gaan. Voor mij ook weer een levensles: om los te laten. Ik ben er ondertussen wel achter dat ik de deur met daarop geschreven "ontmoetingen" heel makkelijk open, ik maak graag en makkelijk contact. Maar om de deur weer te sluiten en los te laten gaat me niet eenvoudig af. Tuurlijk is het beter om na 10 dagen samen, en met anderen, opgetrokken te hebben weer de poort open te zetten en dus gaan we vanaf morgen weer ieders ons weegs. Morgen naar Najera, een lange etappe van 29 kilometer. (20 km in Spanje is ongeveer net zo zwaar als 30 in Frankrijk)i

Dag 95 Estella - Torres-del-Rio 22 km Totaal 1979 km

De plannen voor het eten werden gisteravond een beetje bijgesteld, samen met Jirka (Tsjech) en Alain (Zwitser) hebben we met zijn vieren inkopen gedaan bij de supermarkt en samen een heerlijke maaltijd gekookt in de Auberge. Vanochtend vroeg (kwart voor zeven) er uit want het zou een lange dag worden echter voordat zo'n 35 man ontbeten heeft zonder elkaar in de weg te zitten was het toch tegen half negen dat we eindelijk op weg gingen. Na een half uurtje bij de beroemde (in ieder geval bij de pelgrims) Bodega met de Fuente del Vino aangekomen. Iedere dag wordt hier 100 liter wijn gratis voor de pelgrims klaargezet, gaaf!!, vlak daarna kwamen we de jongens weer tegen en na ruim een uur even pauze. Ik doe mijn rugzak af en ontdek dat ik mijn paspoort en Credential in de Auberge heb laten liggen. Nee hè! Bij een hotel even gevraagd of ze wilden bellen en ja hoor hij was daar nog. Toen nog even voorzichtig gevraagd of er iemand met een auto was, ik had weinig zin om weer twee uur extra te lopen, en het meisje achter de bar zei "kom, dan gaan we even met mijn auto" wat een lieverd, en zodoende was ik binnen een kwartiertje weer terug. Het was weer een prachtige route en het weer half bewolkt, maar in ieder geval droog, en zo rond half drie in Los Arcos aangekomen waar de jongens en Benedicte aan een biertje zaten. Besloten om met zijn vijfen door te lopen zodat we morgen een paar kilometer minder hoeven te lopen. Nogal vermoeid en met zere voeten kwamen we om half vijf Torres del Rio ingelopen en daar zijn we nu met zijn allen in een Auberge. Vanavond gaan we met zijn allen uit eten als afscheidsavond voor Benedicte. Zij loopt morgen haar laatste dag en gaat dan weer naar huis. Morgen richting Logrono.

Dag 94 Puente La Reina - Estella 21 km Totaal 1957 km

Gisteravond in de stad eten gekocht voor morgen en daarna in een restaurant de pelgrimsmaaltijd gegeten voor 9,50 euro, dat is te doen. Daarna Benedicte opgezocht in een ander Restaurant en daar samen met nog 4 andere pelgrims nog een wijntje genomen. Om tien uur moet je echter op de kamer zijn want dan sluit de boel, dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Vanmorgen, net zoals de laatste dagen, weer als laatste vertrokken voor een relatief eenvoudige etappe richting Estella (~Estelja~). De dorpen waar we doorheen wandelen hier in Spanje zijn prachtig, in de oude centra krijg je iedere keer het gevoel alsof je Don Diego ieder moment kan tegenkomen, of zelfs Zorro himself. De hele dag heerlijk in het zonnetje gelopen tot een half uur voor de finish, de lucht betrok en kregen we een flinke onweersbui op onze kop. Omdat het nog maar 2 kilometer naar de finish was ons lekker nat laten regenen, wat maakt het uit. Het idee om om te steken naar een andere route heb ik laten varen, ik heb thuis een steen meegenomen om bij het Cruz de Ferro neer te leggen, de andere route komt daar niet langs, en ik heb die steen niet voor Jan met de korte achternaam 1900 kilometer meegedragen. Vandaag weer een beetje een emotionele dag, maar goed die heb ik ondertussen regelmatig gehad, dus dat gaat ook weer voorbij. Lekker op tijd (3 uur) in de Auberge aangekomen. Volle bak dus dat wordt weer de doppen in vannacht. Straks in het dorp op zoek naar het pelgrimsmenu en morgen richting Torres del Rio, volgens mijn gegevens 22 kilometer, maar een collega-pelgrim zegt dat het 29 kilometer is. Ook Spaanse steden kunnen dus van plaats veranderen :-)

Dag 93 Cizur Menor - Puente-La-Reina 20 km Totaal 1936 km

Met de bus naar Pamplona was nog geen tien minuten en daar hadden wij anderhalf uur over gelopen. Pfffff. Natuurlijk in de stad eerst wat Pinchos gegeten (wie de film "The Way" heeft gezien weet wat ik bedoel :-) ) en daarna nog even een rondje door de stad gelopen en gelijk een nieuwe geheugenkaart voor mijn fotocamera gekocht. Ik had/heb nog steeds twijfel of ik niet een andere route moet gaan lopen, bijv. De Camino Norte, ik slaap al twee nachten weinig of niet door het gesnurk van al die pelgrims op de kamer, ik had mij goede oordoppen moeten laten aanmeten, die schuimrubberen dingen doen wel wat maar zijn tegen een echte (en dan bedoel ik echte) snurker niet bestand. Ik vind ook dat ik in een soort circus terecht ben gekomen en kan er nog steeds niet aan wennen. Vanochtend waren wij als laatste van de 100 van start en net voor het vertrek kom ik de eerste Nederlander tegen, Jeanet uit Epe. "Oh jij bent die Hollander die vanuit Nederland is vertrokken en een blog bijhoudt, ik had al van je gehoord" zei ze. Grappig niet? Daarna eerst vader Kreuk even gebeld om hem te feliciteren met zijn 81e verjaardag. Vandaag was het weer heerlijk weer en het lijkt wel of de andere, in Saint Jean gestarte pelgrims, wat rustiger zijn geworden. Zij voelen nu ook de pijn in de voeten en rug, zodat het al met al een heerlijke wandeldag is geworden. Onderweg een flinke klim naar het beroemde pelgrimsmonument. Heerlijk gevoel om daar aan te komen en het uitzicht is zo adembenemend dat we eerst maar een half uur naar al dat moois hebben zitten kijken. Om even over drieën in de Albergue (zo heet het in Spanje) aangekomen, lekker douchen en straks even de stad in voor wat inkopen en eten. Mijn gevoel van gisteravond is ietsje positiever geworden na deze prachtige dag. Morgen richting Estella.

Dag 92 Zuriain- Cizur Menor 20 km Totaal 1916 km

Gisteravond na de Paelja lekker slapen op een uitverkochte kamer. Vanmorgen zonder wekker als laatste opgestaan. Het valt me echter zwaar om mijn ritme te veranderen. Alles is zo anders dat ik er nog niet mee om kan gaan, niet meerom 8 uur'moeten' lopen. Rustiger aandoen en de dag nemen zoals hij komt. Tot nu toe was het lopen tot een uur of drie, vier maar nu gaat het allemaal anders en zou je meer moeten genieten van wat er allemaal op de dag gebeurd en misschien wat later aankomen. Onderweg kom je stalletjes tegen met fruit, veel dorpen met cafés enz enz. Maak er een feestje van John!!!!!! Vandaag met zijn drieën gestart maar bij Pamplona is Benedicte afgehaakt, die zien we morgen wel weer, en ben ik met Angelique verder gelopen. Bij Cizur Menor aangekomen zitten we in een Gite met wel 100 pelgrims. Hier kom ik ook Beryl weer tegen, prachtig! Straks gaan we met de bus terug naar Pamplona om daar te eten en de stad bekijken. Wat een enorm grote stad!

Dag 91 Espinal-Zuriain 26 km Totaal 1896 km

Vanmorgen was het ontbijt pas vanaf acht uur dus konden we gewoon uitslapen ;-). De dames besloten vandaag een dagje samen te lopen dus na wat eten voor vandaag gekocht te hebben ging ik alleen op pad, nou ja alleen! Het is een komen en gaan van pelgrims en er is er altijd wel een waar je even mee kan kletsen. Ik moet nog wel wennen aan de "drukte" en vind het gewoon vreemd dat ik niet meer alleen ben. Je komt dus ook gewoon een snackwagen onderweg tegen, het is net de vierdaagse. De weg was vandaag hoofdzakelijk afdalen maar af en toe toch weer omhoog. Onderweg alweer een hoop nationaliteiten tegengekomen, Noren, Belgen, Australiërs, Engelsen, Koreanen, Fransen, Amerikanen, Duitsers, maar gek genoeg nog geen Nederlander gezien. Om half vier de Gite bereikt, waarbij we vanochtend gelukkig geboekt hadden, want de hut zit vol met 9 pelgrims. De dames zullen zo rond half zeven arriveren en dan gaan we Paelja eten. We zijn tenslotte in Spanje.

Ps de WiFi in de Gite is kaduuk dus nog even geen foto's

Dag 90 Saint-Jean-Pied-De-Port - Espinal 29 km Totaal 1870 km

In Saint Jean restaurants genoeg dus ook pizza's genoeg :-) na het eten op tijd naar bed want vandaag wacht de zwaarste etappe. Om half zeven aan het ontbijt en om zeven uur op pad. Ik neem de route over Valcarlos omdat ik daar Angelique ga oppikken. Om tien uurdaar en nadat ik haar gevonden had nog een bakkie bij een café en om elfweer onderweg. En dan begint de lange beklimming naar Roncevaux (in het Spaans Roncevalles). Onderweg nog een Belgische dame opgepikt (Benedicte) en met zijn drieën naar boven gelopen. Wat een prachtige uitzichten krijg je voorgeschoteld onderweg. Het is een plaatje hier. Daar eenmaal aangekomen, zo rond zes uur, besloten we nog zo'n 4 kilometer door te lopen naar Espinal omdat de grote meute in Roncevaux bleef. Daar hadden we een prachtige Gite en na gedoucht te hebben eerst maar eens gevierd dat we Spanje hebben bereikt met een fles heerlijke Rioja. Daarna een pelgrimsmaaltijd en nog maar een flessie want op een been kan je niet lopen. Een heerlijke avond gehad met zijn drietjes en om half elf te bed. We delen de kamer met nog 2 pelgrims dus vijf in totaal en lekker rustig. Morgen richting Zuriain (weer net voor de meute uit)

Dag 89 rustdag in Saint Jean

Een dag rust, een dag niks.

Vanmorgen om zeven uurwerden we aan het ontbijt verwacht, uitslapen is hier niet aan de orde. Bij de entree van de Gite hangt dan ook een bordje met daarop de tekst: het is hier geen hotel, dus verwacht dan ook niet dezelfde diensten. Na het ontbijt nog even lekker nahangen met een paar bakken koffie en om negen uurrichting de post voor mijn pakket. De dame achter het bureau zoeken en zoeken maar nee hoor, het was nog niet binnen. GR........ Dat is even een tegenvaller. Zo tegen half elf heb ik Angelique naar de poort van de stad gebracht. Zij gaat alvast een stukje vooruit lopen en dan treffen we elkaar morgen ergens. Samen met Lydia opgezocht waar mijn pakketje ongeveer moest zijn en ja hoor om elf uurwas het op het postkantoor. Even terug naar de Gite voor een tukkie en om stipt 2 uur was ik weer bij het postkantoor en was de doos daar. Jippie!!!!!. Daarna alles uitpakken en inruimen. De zware slaapzak heb ik vervangen door een lichtere en zo kon ik zo'n 3 kilo terugsturen naar Holland. Dat scheelt morgen een hoop op de hoogste berg. Nog even in de stad rondgehangen en dan zie je al veel pelgrims. Van doorgewinterde oude mannen die in hun korte broek en met een lange baard in de straat uit een bakje wat onverklaarbaar eigen voedsel zitten weg te kauwen, terwijl er in deze stad tientallen restaurants zijn, tot aan eerste-dag-uitgifte- pelgrims in hun flitsende pakjes, getooid met hoedjes en nog onbeschadigde stokken, waarbij ik zelfs nog pelgrims gezien heb die hier in de Camino-outdoor-winkel nog schoenen en rugzak en alles wat daarin moet kochten en die dus morgen ongetraind de zwaarste etappe gaan lopen en alles wat daar tussen in zit aan pelgrim-volk (gemakshalve reken ik mijzelf maar tot de laatste groep). Vanavond om half acht was er net weer een trein met pelgrims aangekomen, zo'n 50 mensen met rugzak in een lange rij onderweg naar een slaapplaats. Ik ben in de Pelgrimfabriek! Wat een verandering, maar tot nu toe leuk om te zien ( ben al heel wat keer gewaarschuwd dat het vanaf nu heel anders gaat worden maar ja, we zullen wel zien.) Morgen naar Spanje.