johnkreuk.reismee.nl

Dag 123 rustdag in Santiago de Compostela

Na onze stapavond vanmorgen om half tien aan het ontbijt en daarna richting kathedraal voor de mis van twaalf uur. Buiten nog even gekletst met Gary en om even over elven de kathedraal in, die was dus al helemaal vol! We vonden nog een plekje op een stenen trappetje, maar wat een mensen. 10 voor twaalf begon de ceremonie met het zwaaien van het wierookvat. 8 monniken trekken aan een touw en het wierookvat slingert door de hele kerk. De oorsprong van dit ritueel ligt waarschijnlijk in de middeleeuwen waar de pelgrims die de mis bijwoonden zo erg stonken dat de wierook de ergste stank moest verdrijven. De mis duurde ons te lang, was in het Spaans en omdat we toch weinig konden zien hebben we zo rond de communie de kerk maar verlaten om ergens een bakkie te doen. 'S middags kwamen we Ilda, de Hongaarse die ik al heel wat dagen was tegengekomen, tegen en dus even geknuffeld en samen op de foto. Verder de middag rustig op het terras en in het hotel ( het werd buiten echt te warm) doorgebracht. Om zeven uur nog even terug naar het pelgrimsburo omdat ik van Gary had gehoord dat je voor drie euro nog een extra Compostela kon krijgen met de startdatum, de vertrekplaats en de afgelegde kilometers. Het leek me leuk deze Compostela ook te hebben, en aangezien er geen rij meer stond had ik hem in vijf minuten geregeld. Daarna nog lekker uit eten en op tijd te bed want morgen wacht weer een loopdag.