johnkreuk.reismee.nl

Dag 84 Mont de Marsan - Hagetmau 38,4 km Totaal 1741,3 km

VREEMD VERSCHIJNSEL IN ZUID-WEST FRANKRIJK

Van onze verslaggever
In het zuid-westen van Frankrijk doet zich al een aantal jaren een vreemd verschijnsel voor. Het Is namelijk zo dat steden en dorpen zich kunnen verplaatsen. Of het oceanische platen zijn die over- en langs elkaar heen schuiven verteld het verhaal niet, maar opmerkelijk blijft het. 2 pelgrims op weg naar Santiago (Spanje), een Nederlander en een Fransman zijn behoorlijk gedupeerd door dit fenomeen. J. de Nederlander, die verder niet met name genoemd wil worden, wilde vandaag van Mont-De-Marsan naar Hagetmau lopen. In geen van de gidsen, en er zijn er diverse geraadpleegd, stond dezelfde afstand in kilometers. Het varieerde van 32 (gids van J. en GPS van B.) tot 38 (Mme Chassain). Zo wordt het wel moeilijk om een planning te maken vertelde J. De Hospitallier van de Gite in MDM kon het ook niet verklaren. Wel waarschuwde zij voor deel 2 van Saint Sever naar Hagetmau, want daar beginnen de uitlopers van de Pyreneen al, en is het niet vlak meer. B. besloot dan maar, gezien de conditie van zijn voeten naar Saint Sever te lopen. Aangekomen in Hagetmau heeft J. nog bij het Office de Toerisme verhaal gehaald en daar kwam de afstand op 35 kilometer. Het blijft toch een wonder, dat na meer dan duizend jaar pelgrimeren, er geen exacte afstand is, of dat steden zich werkelijk kunnen verplaatsen. Uw verslaggever blijft een en ander strak in de gaten houden en bericht hier later meer over.
PS het weer was weer geweldig vandaag. Het lijkt hier wel zomer :-)
PS2 ik hou me maar aan de gids van Chassain, die ik al een paar weken volg dus het is 38 geworden.
PS3 vanmorgen dus afscheid genomen van Beryl, maar we komen elkaar vast nog eens tegen. We hebben het in ieder geval heel gezellig gehad.

Jet

:-) Zo ken ik je weer!!!

M te B

Nou John, de spaanse grens ligt op steenworp afstand zo te zien - op het kaartje dan ;-) - dus laat die fransozen maar schuiven met hun afstanden! Zet m op!

Henk en Annet

Weer genoten hoor van dit verslag, we volgen je op de VOET en willen je verhaaltjes niet missen dus ga lekker door zo!

Gerben

john, ik even kort zitten denken maar die afstandverschuiving is mogelijk. De Pyreneeën zien niet voor niets juist daar ontstaan. :) ik hoop voor je dat dit niet te vaak gebeurt anders kan je nog wat extra kilometers bijschrijven.

Ome Jan Tuithof (T)

Geweldig John ik geniet steeds weer van te autuers kwaliteiten