johnkreuk.reismee.nl

Dag 34 Germaine-Epernay 18,8 km Totaal 668,5 km

"U neemt hier de weg linksaf, en u gaat de tweede weg rechts" (Nederlandse en Belgische gidsen) "We gaan hier de weg linksaf en we gaan de tweede weg rechts" (Franse gids). Je krijgt het gevoel alsof ze meelopen :-), of zou dat toch komen door Egalite en Fraternite? U mag het zeggen, maar het valt wel op.

Gisteren in het hotel gegeten en op tijd weer naar bed. Vanmorgen om acht uur op de trein richting Germaine voor de etappe van vandaag. Wederom erg mistig dus van al die Bellevue's kwam weinig terecht. De hele dag op de flanken van de toch wel behoorlijke bergen gelopen, dwars door de champagne wijngaarden. De dorpen hier in de streek zijn mooi, de huizen verzorgd, wat niets anders betekend dan dat er geld wordt verdient met het produceren van de Champagnewijnen. In Hautvillers, in de kerk aldaar, is het graf van Dom Perignon (1639-1715), een benedictijn uit de abdij van Saint Piere d'Hautvillers. Hij was het die de methode ontdekte om mousserende wijnen te maken. Een belangrijke man voor dit gebied dus. Hierna met flinke klimmen en gladde afdalingen weer teruggekeerd in Epernay. Morgen een lange dag naar Baye (30 km + aanloopkilometers naar de route). Slaapplaats is al geregeld dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.