johnkreuk.reismee.nl

Dag 7 Leiden-Den Haag 23,8 km Totaal 134,6 km

Wat lief al jullie berichtjes, ga zo door, ze doen me goed! Gisteravond na gegeten te hebben bij Wouter en Wilma ben ik om zeven uur richting de Lodewijks-kerk gelopen door het prachtige Leiden. Voor de geschiedenis liefhebbers: De kerk heette vroeger de Jacobs-kapel maar na de kruitschip-ontploffing in 1807 waarbij 151 doden en 2.000 gewonden vielen en waarbij 220 huizen werden verwoest was het koning Lodewijk-Napoleon (broer van) die de Leidse bevolking te hulp schoot. Als dank voor deze goede zorgen werd de kerk naar de schutspatroon van de koning, Lodewijk, genoemd. (Verteld door Wouter en bevestigd door de pastoor). Na de mis (die geheel in het Latijn was) de koster aangesproken voor een stempel in m'n pelgrimspaspoort en na enkele minuten kwam de pastoor die mij bij een schilderij van Sint-Jacob een stempel en bovendien de pelgrimszege gaf. Vanmorgen om acht uur stond Wouter eieren met ham te bakken en mijn lunchpakket lag al klaar. Na afscheid genomen te hebben van deze bijzonder lieve mensen ben ik richting Den Haag gelopen. De route voerde langs kanalen, weilanden en bos. Ook kwam ik in Nieuw-Wassenaar langs de huizen van de "rijken". Elke straat kon wel een scène uit Gooische Vrouwen zijn. Ondanks een zere achillespees links en een flinke blaar rechts was ik zo rond half vier in Den Haag waar ik een stempel wilde halen bij de Grote of Sint Jacobskerk. De kerk was op slot dus maar bellen: Pelgrimspaspoort? Genootschap Sint-Jacob? SdC? Nooit van gehoord! Na enig aandringen kreeg ik toch een stempel, maar de kerk van binnen niet kunnen zien. Hierna richting Stay Okay waar ik me de luxe van een eigen kamer heb veroorloofd. Ik moet wennen aan de stadse geluiden (kerkklokken,sirenes,mensen) en ik doe zoveel indrukken op dat ik wat onrustig slaap. Vannacht hopelijk beter. Morgen naar Schipluiden

Reacties

Reacties

Mark Siemelink

Hey dat is nou leuk om te horen/lezen. John een sabbatical? Wel een prachtige uitdaging. Als wandelaar hou ik het lekker bij de 4daagse in Nijmegen, maar dit is misschien wel iets om eens in mijn achterhoofd te houden en te laten zitten hahahaha. Veel succes bij de nonnetjes en patertjes tijdens je trip. Heb je de retour- ticket al met een open einddatum geboekt of ga je liftend terug? grtz. Mark Siemelink

Karin

Wat leuk om te lezen hoe het je vergaat...... Genieten onderweg! Stiekem jaloers op je lef!

monique

Hey, heerlijk om je zo te kunnen volgen. Je hebt nog nooit zo vaak de kerk van binnen gezien denk ik (behalve natuurlijk dat we jong waren) Ben benieuwd straks hoe je over het geloof denkt. Weer een boom om over op te zetten! Succes met al je pijntjes en hopelijk kun je de tocht een beetje knap doorzetten. grtz

Jennie Brekelmans

Hey John, wat fantastisch dat je je droom leeft! En dan kom je zomaar lieve mensen tegen die je onderdak en eten geven. Echt leuk om zo met je mee te reizen. Succes!

pieter Rietvink

Nou sjon zet hem op he, je moet nog een heel stukkie.
Is te hopen dat de rest van de kerken wel open is..
Gr piet

Peter&Truus

Hi John, flink van je om gewoon maar door te lopen. En aardig wat km. Je komt al aardig in vorm, nog een dagje of wat en Nederland achter je te laten. Sterkte en veel zegen, de kerken zullen je er wel bij helpen. Dag. Peter.

Michel Jansen

Hoi John, erg leuk om je ervaringen te lezen met zelfs geschiedenisles! Stap voor stap en het ga je goed! Grtz

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!