Dag 104 Castrojeriz - Poblacion de Campos 28 km Totaal 2191 km

Gisteravond uit eten in Castrojeriz, dat viel niet mee zeg. De Auberge waar wij sliepen had alleen maar pizza's dus het dorp ingelopen. Bij het enige restaurant dat open was aangekomen waren alle tafels bezet. De gastvrouw zei dan ook dat er geen plaats meer was. Gelukkig zijn de pelgrims een grote familie dus er was een Duits stelletje dat ons gelijk aan hun tafel uitnodigde. Probleem opgelost. Vanmorgen op weg naar Pablocion, de dag begon met een echte klim en dan vind ik het leuk om voor de klim een persoon aan te wijzen die ongeveer op de helft is en dan proberen die in te halen. De persoon die ik aangewezen had liep echter zo snel dat ik de laatste 100 meter hard moest lopen, maar ik redde het net. Oh dat geeft zoveel voldoening. Na deze klim begon een voorproefje van de 'Meseta', de vlakke en lege hoogvlakte. In Fromista aangekomen besloten om nog een kilometer of drie door te lopen want we vonden het daar te druk. Zo rond vijf uur in de Auberge in Poblacion de Campos aangekomen waar ik hoorde dat er nog een Nederlander was die naar mij gevraagd had omdat hij in alle gastenboeken in Frankrijk mijn naam was tegengekomen. Deze Nederlander (Jeroen) loopt wel iets sneller dan ik, maar goed zoals ik al eerder gezegd heb: ieder zijn Camino. Het is vreemd maar ineens kom ik overal Nederlanders tegen, gezellig, maar ik blijf Engels praten omdat ik graag iedereen bij het gesprek wil houden, ook de Duitsers, Russen en al wat er meer rond loopt. Ik hoor ondertussen wel zo vaak: kijk daar hebben we de zingende, vrolijke Hollander weer, geinig! Ik ben echter enorm moe en na de douche geslapen tot zeven uur, ik was zelfs te moe om mijn verhaal te schrijven, en daarna samen met alle pelgrims in de auberge Paelja gegeten. Heul gezellig. Morgen richting Carrion de los Condos.

Dag 103 Tardajos - Casrojeriz 27 km Totaal 2163 km

Gisteren met Julia samen gegeten en weer op tijd naar bed. Vanmorgen was het mistig en we hadden een flinke wandeldag voor de boeg. Bij de bar naast de Auberge koffie gedronken en een croissantjes als ontbijt. Omdat we heel veel pelgrims in Burgos achtergelaten hebben, was het heerlijk rustig onderweg. Om even naar twaalven bij een barretje wat gegeten (en natuurlijk een Cafรฉ,Solo,Americano, wat zoveel is een een grote kop zwarte koffie, heerlijk). Het was een heerlijke wandeldag met aan het einde een paar flinke buien maar dat mocht de pret niet drukken). We hebben rustig aan gedaan zodat we zo rond vier uur bij de Auberge waren. Ik merk dat ik nog steeds het, niet verklaarbare en onnodige, gevoel heb dat ik op tijd bij de volgende slaapplaats aan moet komen. Ik kan nog steeds de rust niet vinden om onderweg even een dorpje, een monument of iets dergelijks wat beter te bekijken. Wat maakt het uit of je nou om drie, vier, vijf of zelfs zes uur aankomt in een Auberge. Slaapplaatsen genoeg en daar is, zeker als het regent, ook niks te doen!. Maar goed misschien voordat ik in Santiago aankom heb ik het misschien door. Morgen richting Fromista.

Dag 102 Burgos - Tardajos 12 km Totaal 2136 km

Vanmorgen evengoed om half acht opgestaan en om negen uur zaten we aan het ontbijt in het hotel. Daarna terug naar de kamer om wat te lezen en mijn blog bij te werken. Tegen twaalf uur uitgecheckt en in de stad nog een klein hapje en wat koffie gehaald. Daarna vertrokken voor de korte etappe richting Tardajos. Het weer was niet best dus alle regenspullen aan. Ik zei nog dat het over vijf minuten droog zou worden, en inderdaad na een paar minuten hield het op met regenen en hebben we heerlijk droog de weg kunnen vervolgen. Om vier uur ingecheckt in een Auberge in Tardajos. Cordula is alvast verder gelopen naar het volgende dorp, die zien we morgen of later wel weer.

Dag 101 Atapuerca - Burgos 21 km Totaal 2124 km

Gisteravond naar het enige restaurant in het dorp, met natuurlijk een pelgrimsmenu. Het eten was echt heerlijk maar wederom zo weinig. Ik had de spare-Ribs genomen en er waren maar liefst 7 ribbetjes op mijn bord, oh ja en nog 2 plakjes aardappel, daar kan een pelgrim toch niet op leven? Vanmorgen weer vroeg uit de veren en op weg naar Burgos. De weg door de voorsteden en het industriegebied waren niet de mooiste maar goed het kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn. Net voor de stad kwamen we Julia tegen (ook zo'n pelgrim die je zo af en toe voorbij ziet schuiven, zij is beroemd op de weg omdat ze de meeste kilometers op Flip-flops maakt). Met zijn drieรซn gearriveerd bij de kathedraal en besloten om niet in de herberg te gaan slapen maar een hotel te zoeken. We hebben stad en land afgebeld en eindelijk na een uur een hotel gevonden, vijftien minuten lopen uit het centrum. Alles in de stad is zo'n beetje volgeboekt vanwege een of ander festival. Nadat we alle drie lekker gedoucht en opgefrist waren terug naar de stad voor een wijntje en alvast wat Pinchos. Het is toch wat, samen met twee vrouwen op een hotelkamer, wat kan een man zich nog meer wensen ;-). Daarna de kathedraal bezocht, wat een enorm gebouw van pracht en praal is dit. Het was juist deze pracht en praal die me steeds minder aan ging staan en na 10 minuten had ik t wel gezien. Zoveel overdaad kan ik niet aanzien, ik weet niet wat het is. Na een stempel van de kathedraal in ons paspoort nog even door de stad gewandeld en lekker wat gegeten.Om tien uurging bij alle drie het kaarsje uit, dus we lagen mooi op tijd te bed. Omdat mijn volgende etappe volgens mijn eigen schema 39 kilometer is heb ik besloten omzondagmiddagalvast een uurtje of drie te gaan wandelen, dus het wordt een halve rustdag. Het weer is er ondertussen niet beter op geworden (regen) maar daar zal een pelgrim zich niets van aantrekken.

Dag 100 Belorado-Atapuerca 30 km Totaal 2103 km

Vanmorgen een heerlijk ontbijt in de Auberge met zelfs nog een gekookt ei daarbij, dat is lang geleden :-). Vandaag de 100e dag van huis, ik kan het mij gewoon niet meer voorstellen dat ik vijftien januarivanuit Den Helder vertrokken ben. Heb aldoor gedacht dat ik niet veel meemaak op een dag: lopen, eten, slapen, maar ondertussen is er zoveel gebeurd dat ik blij ben dat ik alle dagen wat opgeschreven heb en alles nog eens terug kan lezen. Vandaag was eindelijk weer eens een etappe met wat klimmen en dalen. Lekker even alle energie er uit gooien, heerlijk! Cordula en ik lopen nog steeds samen en de gesprekken worden steeds beter, dat duurt blijkbaar even voordat je wat meer zegt dan "gaat het nog?" . Onderweg nog hartelijk afscheid genomen van Eddy de Engelsman die morgen terug naar Engeland vliegt. Elke dag kom je dezelfde gezichten tegen en maak je hier en daar eens een praatje, of je zegt 10 keer per dag hallo tegen dezelfde mensen. Om half drie hadden we er 24 kilometer opzitten en waren we in San Juan de Ortega. Omdat Cordula twee dagen geleden haar Credential vergeten was moesten we daar ruim een uur wachten op het Backpack-transport die hem mee zou nemen. Nadat alles weer op zijn pootjes terechtgekomen was doorgelopen naar Atapuerca, waar we in een van de Auberges hebben ingecheckt, helaas weer met zonder WiFi. Toch een superdag gelopen met 30 km. Morgen naar Burgos waar ik waarschijnlijk (ik weet nog niet) een rustdag neem.

Dag 99 Santo Domingo de Calzada- Belorado 23 km Totaal 2073 km

Gisteren in Santo Domingo na heel wat dagen een heerlijke pizza gegeten met een mixt salad. Super lekker. Wederom om tien uur inbed. Ik heb een paar foto's gemaakt zodat jullie een indruk krijgen van zo'n "pelgrim-fabriek" we lagen met wel 25 man op een kamer en alle ramen en deuren dicht. Het is jammer dat je de foto's niet kan ruiken, maar wat een stank. 'S morgens zat ik zo rond tien voor acht nog te ontbijten toen een vrouw met een belletje aan kwam lopen. "Nog 5 minuten en dan gaan we sluiten" wat een gastvrijheid, en je wordt er letterlijk uit getrapt. Vandaag weer samen met Cordula, de duitse, vertrokken voor weer een supersaaie eenvoudige etappe. Om half twee aangekomen en in een geweldige Auberge ingecheckt. Niet al te veel (8) personen op een kamer, heerlijke tuin en geweldig leuke mensen. Ik heb na het douchen heerlijk in de tuin kunnen mediteren voor bijna een uur en ben de rest van de middag helemaal tot rust gekomen. Ben zelfs niet aan mijn verhaal toegekomen. Ook eindelijk mijn kleren weer eens laten wassen, man wat een lucht kwam daar van af. 'S avonds om half acht was het gezamenlijk diner met alle gasten en het eten was overheerlijk. Om even over tienen naar bed en we waren de laatste, alles lag al te snurken. Morgen richting San Juan de Ortega (wat een prachtige namen hebben de steden en dorpen hier in Spanje)

Dag 98 Najera - Santo Domingo de la Calzada 21 km Totaal 2050 km

Gelukkig hadden ze gisteren bij het restaurant ook het extended-pilgrim-menu op de kaart staan, was wel wat duurder maar veel lekkerder en voldoende gegeten. In alle Auberges gaat 's avondsom 10 uurhet licht uit, dus moet je wel goed voorbereid zijn als je na tienen naar bed gaat. Dat was ik dus niet en dan is het een gemartel met lenzen uitdoen, slaapzak opzoeken enz, enz. Maar t lukte. Ik had aan Luc nog gevraagd of hij snurkte, "ik niet" zei hij, nou dat was weer een les, jeetje wat kon die jongen snurken, heb de halve nacht weer wakker gelegen. Vanmorgen in mijn uppie als allerlaatste, en dat was pas om acht uur, vertrokken. Ik had weinig haast want de etappe was 'maar' 21 kilometer. Het was echt een "walk in de parc" vandaag, geen klimmen en dalen, dus om half twee al op de plaats van bestemming. Ben vandaag zomaar tegen een Duitse pelgrim opgelopen en we hebben samen de dag volbracht. Na een douche de kerk met de haan en hen bezocht. Het is een beroemd verhaal en gaat als volgt: Een Duits echtpaar samen met hun zoon zijn als pelgrim onderweg naar Santiago. Ze overnachten in een herberg in Santo Domingo. De dochter van de herbergier heeft een oogje op de jongen maar die moet daar niks van hebben. Als wraak verstopt ze een zilveren beker in de bagage van de jongen en die wordt als dief betrapt en opgehangen. De ouders gingen verder naar Santiago en beklaagden zich bij de Apostel. Op de terugweg weer in Santo Domingo bleek de zoon nog te leven, de apostel had hem al die weken ondersteund. Nadat ze de jongen hadden bevrijd snelde iemand naar de bisschop om hem over het wonder te vertellen. De bisschop wilde net aan de maaltijd met haan en kip beginnen en zei: deze beesten zullen nog eerder vliegen dan dat het verhaal waar is, en meteen kreeg zijn eten weer veren en vlogen de kip en de haan weg. Helaas op het tijdstip dat wij in de kerk waren was het kippenhok leeg. 3 keer raden wat we vanavond te eten krijgen. :-)

PS: steeds meer mensen komen naar mij toegelopen met: "Ben jij die Hollander die vanuit Holland gestart is? Amazing!" Leuk hรจ?

Dag 97 Logrono - Najera 29 km Totaal 2029 km

Gisteravond nog even in de stad Logrono rondgelopen. Wat een geweldige stad, muziek in de straten, terrassen vol en dat op maandagavond, we kregen het echte vakantiegevoel, heerlijk. Vanmorgen afscheid genomen van Angelique en om acht uur op weg gegaan. Heel vreemd was het dat ik het eerste uur geen enkele pelgrim tegenkwam. Kon ik rustig nadenken over mijn nog te volgen weg en alles wat er al gebeurd is. En natuurlijk zal ik Angelique nog eens tegenkomen. Na een uur lopen werd ik ingehaald door een Fransman, samen verder gelopen en hij sprak een beetje Nederlands omdat hij getrouwd is met een Nederlandse. Besloten de dag samen te volbrengen en omdat hij loopt als de brandweer hadden we al om half drie de 29 kilometer er op zitten! Ingecheckt in een Auberge en na gedoucht te hebben even de stad in voor een voet- en rugmassage en ook nog pedicure, en dat voor 15 euro, helemaal top!. Ondertussen kom je elke dag dezelfde gezichten tegen, dus een praatje is snel gemaakt. Vanavond ga ik met Luc, de Fransman, eten en morgen gaat hij weer vroeg op pad voor een dubbele etappe van 45 km, dat is voor mij teveel dus loop ik 22 kilometer.